Vilket domännamn ska man välja?

Det här är en återkommande fråga som dyker upp i vår mailbox. Många funderar på vilket domännamn man ska välja, och hur viktigt det egentligen är att lägga ned tid och energi på detta. De flesta som på ett eller annat sätt arbetar med domäner och hemsidor kan enas om att det faktiskt är viktigt. I en tid där allt fler marknadsför sig på nätet, kan domännamnets kvalitet vara avgörande för webbplatsens framgång. I korthet påverkar domännamnets kvalitet följande områden:

Välj något som sticker ut

För de allra flesta är det bra att hitta ett domännamn som sticker ut. Det är domännamnet som besökarna kommer att hitta, komma ihåg och sprida vidare om de finner hemsidan värd att dela. Väljer du en generisk och anonym domän minskar sannolikheten att den kommer spridas ryktesvägen. Domännamn som är lätta att komma ihåg och som sticker ut kan förbättra era möjligheter att etablera er. Titta bara på Google, Bing eller Yahoo. Så hur kommer man egentligen på ett domännamn som är lätt att branda? Här följer ett par tips:
  1. Använd fantasin. Hitta på egna ord, precis som Bing eller Yahoo.
  2. Ha sökord i åtanke. Kommer ni att arbeta med SEO? Att få med ert huvudsökord i domännamnet kan ge er skjuts i sökresultaten. Utmaningen är att samtidigt inte göra domänen för generisk.
  3. Använd vår domännamnsgenerator. (Lanseras inom kort).

Inte för långt

Det finns inget som säger att du inte kan ha ett långt domännamn, men många är eniga om att ju kortare, desto bättre. Gaebler, en tidskrift för entreprenörer, har till exempel kommit fram till att de mest populära hemsidorna också har korta domännamn. Märk dock väl att enbart ett kort domännamn inte kommer att ge er trafik automatiskt. Staplarna ovan visar bara en korrelation. Däremot kan det vara något som gör det enklare att öka medvetenheten kring en hemsida som redan erbjuder ett värde för besökaren.

Enkelt att stava och uttala

Om du någonsin behöver marknadsföra din hemsida på fysisk väg, är det av vikt att domännamnet är enkelt att stava och uttala. Generellt är det här definitivt att föredra. Inte bara för när du själv ska tala om för någon vad hemsidan heter, utan också när dina besökare ska göra det.

Bindestreck och siffror

Många menar att man bör undvika bindestreck och siffror, bland annat av skälen som nämns under rubriken ovan. Ponera att Facebook.com hade varit Face-book.com, eller att Prisjakt.se hette Pris-jakt.se. Hade dessa sidor blivit lika populära, lika snabbt? Ett bindestreck kan bidra till att medvetenheten kring domänen inte ökar i den takt som den kunnat. Angående siffror finns det en del som använder det, med viss framgång. På rätt plats anser många att det faktiskt kan vara lämpligt. Det är inte ovanligt att man till exempel har 24 i slutet på domännamnet, eller 247. Samtidigt finns många som tycker att siffror i domännamnet skall undvikas i högsta möjliga grad. Om du anser att ditt domännamn fortfarande är snyggt med siffror i det, så kan det mycket väl vara rätt val just för dig. Det är dock bra att ha i åtanke att en del anser att det inte ser särskilt snyggt ut, och kanske kan det påverka din CTR (klickfrekvens) i sökresultaten negativt.

Sökord

Om man av SEO-skäl vill ha en EMD med ett populärt sökord, kan tal som ”24” användas i domännamnet. Sannolikheten är att EMD:s på större sökord helt enkelt inte är lediga, och det är då inte ovanligt att man använder bindestreck eller siffror för att hitta ett som är ledigt – samtidigt som man fortfarande får kraften av att ha med sökordet i domännamnet.

Tänk långsiktigt

Valet av domännamn är inget som bör förhastas fram. Det kommer att definiera din verksamhet och ditt varumärke, och att byta domän framöver kräver minst sagt en del arbete. Det kommer att kosta dig tid och pengar i form av ny branding och tappade positioner i sökmotorer. Tappade positioner i sökmotorer ger dig mindre webbtrafik, om en stor del av dina besökare hittar till din hemsida på det sättet. Mindre webbtrafik ger dig följaktligen mindre försäljningar eller visningar av annonser. Alltså: ditt domännamn bör vara något som du kan stå fast vid under många år.

Sociala medier

När du har hittat ett domännamn bör du kontrollera om namnet är ledigt på sociala medier. Är det en hemsida för exempelvis en verksamhet kommer du säkerligen vilja att synas på dessa plattformar också. För varumärkets skull är det optimalt att ha samma namn på samtliga plattformar. Om namnet är upptaget på exempelvis Twitter eller Facebook, kan det vara läge att fundera på att göra några mindre modifikationer i det. Om du vet med dig att du inte kommer göra någon marknadsföring alls på sociala medier behöver du givetvis inte ta hänsyn till detta – men som ovan nämnt; tänk långsiktigt.

Toppdomän

Många skulle hävda att .se är bäst för den som ska starta en svensk sida. Det här har traditionellt gett bäst resultat i sökmotorerna, även om vikten av det idag är betydligt mindre. Allmänt anses det också ge ett mer professionellt intryck än till exempel .nu eller .tk. Ett annat alternativ är att registrera .com, som blir allt vanligare även i Sverige. Planerar du att i framtiden även rikta in dig mot internationella besökare kan det här vara ett gott alternativ. Det har på senare år tillkommit en rad olika toppdomäner som är, minst sagt, lite annorlunda. Till exempel finns det .guru, .pizza och .beer. Även om dessa kan vara roliga att ha, är det ett generellt råd att undvika dessa. Det anses helt enkelt inte särskilt seriöst – varken av sökmotorer eller besökare. Naturligtvis finns det undantagsfall, beroende på vad hemsidans syfte är. Domänkollens råd är att leta efter .se i första hand och .nu eller .com i andra hand. Om dessa är upptagna kan det vara värt att titta på .net eller .org – men bäst är kanske att komma på ett helt nytt domännamn. Ditt domännamn kommer att ha en stor påverkan på potentialen hos din hemsida. Se till att inte förhasta beslutet.